Introductie nieuwe medewerker

vrijdag 21 apr 2017

De sollicitatiegesprekken zijn achter de rug, De arbeidsovereenkomst is getekend. De nieuwe medewerker kan aan de slag! Het wordt vaak vergeten, maar ook de inwerkperiode is een hele belangrijke fase voor de binding van een nieuwe medewerker met het bedrijf.

Bespaar tijd, kosten en ergernis met onze tips voor een goede introductie.

Eerste werkdag

Voor vrijwel iedere medewerker is de eerste werkdag een spannende dag en er komt een hoop op hem of haar af. Nieuwe werkzaamheden en collega’s, communicatielijnen, veiligheids- en huishoudelijke regels, bedrijfscultuur en gewoontes. 

Wanneer een werkgever geen voorbereiding treft voor het inwerken van een nieuwe medewerker, kan het hem duur komen te staan. Een onzorgvuldige introductie van een nieuwe medewerker zal er niet alleen toe leiden dat het langer duurt voordat de medewerker effectief kan worden ingezet. De nieuwe medewerker kan ook gaan twijfelen aan de keuze voor het bedrijf en zal op zoek gaan naar een andere baan. De medewerker kan zijn contract gemakkelijk opzeggen in de proeftijd.

Voordelen introductiebeleid

Het hanteren van een degelijk en doordacht introductiebeleid heeft veel voordelen.

  • Men beantwoordt aan verwachtingen die tijdens het sollicitatiegesprek zijn gewekt;
  • De nieuwe medewerker zal zich snel thuis voelen in de organisatie en voelt zich bevestigd in zijn keuze voor het bedrijf;
  • Nieuwe medewerkers kunnen snel volledig en effectief worden ingezet;
  • Alle medewerkers ontvangen dezelfde informatie en worden gelijk behandeld;
  • De interne en externe samenwerking worden vergroot;
  • De aantrekkelijkheid als werkgever wordt verhoogd.

Wanneer medewerkers zich welkom en prettig voelen in het bedrijf, draagt dit bij aan het behoud van personeel. Dit leidt vervolgens tot besparing van kosten voor werving van andere personeel. Het zorgvuldig introduceren van nieuwe medewerkers zorgt er verder voor dat zij sneller kunnen worden ingezet, waardoor geen arbeidsproductiviteit en kosten verloren gaan.

 

Opstellen introductiebeleid

De introductie is voor elke type medewerker anders. Het inwerken van een monteur verloopt anders dan het inwerken van een administratief medewerker. Een starter moet op een andere manier worden ingewerkt dan een herintreder.

Belangrijke punten bij het vaststellen van een introductieprogramma zijn:

  • Het ervaringsniveau van de medewerker;
  • Of iemand een langere tijd uit het arbeidsproces is geweest;
  • Of iemand is overgeplaatst;
  • De lengte van het dienstverband;
  • De aard van de arbeidsrelatie; heeft men te maken met uitzendkrachten, gedetacheerd personeel of zelfstandigen;
  • Arbeidshandicap van de medewerker;
  • Taalbarrières

Snelle introductie

Soms is er weinig tijd om veel te regelen, bijvoorbeeld wanneer een nieuwe medewerker voor een korte periode wordt ingezet. Zorg ervoor dat het volgende dan is geregeld:

  • Ontvangst;
  • Toegangspasje;
  • Benodigde werk-/bedrijfskleding en werkmaterieel;
  • Wijs een contactpersoon aan;
  • Stem een kort dag-/weekprogramma af met de contactpersoon

Mentor

Een nieuwe medewerker kun je mogelijk koppelen aan een mentor, die de medewerker wegwijs kan maken in het bedrijf. Een aantal zaken zijn daarbij belangrijk:

  • Er is geen hiërarchische verhouding tussen de nieuwe medewerker en de mentor;
  • De mentor heeft voldoende ervaring en kennis;
  • Maak de begeleiding deel van het takenpakket van de mentor;
  • Zorg ervoor dat de mentor tijd heeft om de medewerker te begeleiden;
  • Baken de periode van mentor zijn af;
  • Laat de leidinggevende leiding geven

Het is raadzaam om gebruik te maken van een (standaard) introductie of inwerkprogramma, want dat zorgt voor helderheid bij de nieuwe en reeds werkzame medewerkers en zorgt voor een efficiënte inwerking. Ons voorbeeld ‘Checklist introductie eerste werkdag’,is hier te vinden. Pas deze aan op uw eigen bedrijf en u bent optimaal voorbereid op de komst van de nieuwe medewerker!

Joyce van Galen

Medewerkster salarisadminstratie

j.vangalen@syncount.nl