Leestip: The Speed of Trust by Stephen Covey

vrijdag 01 sep 2017

Voor mijn vakantie kreeg ik het boek “The Speed of Trust” van Stephen Covey in mijn handen gedrukt. Zeer lezenswaardig. Het geeft inzicht in wat vertrouwen doet in een relatie, bedrijf of onderlinge samenwerking. Of sterker, wat het effect is van gebrek aan vertrouwen op plezier, snelheid van besluitvorming en het realiseren van doelen. Maar simpelweg ook op het winstniveau.

Veel relaties gaan gebukt onder of kapot aan het gebrek aan vertrouwen. Het gevolg: echtscheidingen, opzeggen van dienstverbanden door medewerkers of werkgevers. Stukgelopen zakelijke samenwerkingsverbanden. Is het vertrouwen onherstelbaar beschadigd? Dan is er vaak maar één uitweg, stoppen. Hoe sneller hoe beter. Maar wat als het sluimert?

Ik was in de veronderstelling dat vertrouwen een soft en moeilijk te duiden begrip was. Niet meetbaar. Vertrouwen, ja en? Het tegendeel is waar. De simpele formule laat dit zien.

Vertrouwen = Laag => Snelheid is Laag => Kosten zijn Hoog

De grote vraag is: wat kun je doen om vertrouwen te vergroten?

Het boek behandelt de 5 cirkels van vertrouwen, van micro naar macro:

  • Vertrouwen in jezelf Geloofwaardigheid
  • Relatievertrouwen Gedrag
  • Organisatievertrouwen Afstemming
  • Marktvertrouwen Reputatie
  • Maatschappelijk vertrouwen Bijdragen leveren

Ik ga in op Vertrouwen in jezelf, Relatievertrouwen en Organisatievertrouwen.

Vertrouwen in jezelf

Natuurlijk, de wisselwerking tussen personen is belangrijk. Maar het begint altijd bij het vertrouwen in jezelf. Hier heb je invloed op. Straal jij vertrouwen uit, dan is dat een eerste belangrijke stap naar herstel. Doet de ander het ook, dan kan het herstel snel in gang treden. De kernpunten zijn:

  • Ben ik integer?
  • Wat zijn mijn intenties?
  • Heb ik de capaciteiten?
  • Behaal ik resultaten?

Maar hoe weet ik dan of ik het goed doe? Straal ik vertrouwen uit? Durf ik in de spiegel te kijken? Een goed middel is de zogenaamde 360 graden feedbackinstrument. Hoe zien anderen jou? Laat directe betrokkenen jou open en eerlijk beoordelen. Accepteer de goede en mindere kanten en ga er mee aan de slag. Een eerste stap naar herstel van vertrouwen.

En….. het kan zo eenvoudig zijn!  Een simpel voorbeeld: “doe wat je belooft”. En je bent een voorbeeld voor de ander.

Relatievertrouwen

Dit deel gaat in op de zogenaamde 13 gedragingen. Gedragingen die voortkomen uit karakter (loyaliteit tonen) of uit competenties (resultaten boeken en jezelf steeds willen verbeteren). Het boek geeft een simpel handvat om de invloed van jouw gedragingen te beoordelen. En ook hier zal gelden, “goed voorbeeld doet goed volgen”.

Organisatievertrouwen

Hier is het principe van de onderlinge afstemming van belang. Het creëren van een vertrouwenscultuur moet in de structuur en in de systemen zitten. Bent u als leider een voorbeeld voor uw organisatie? En durft u vertrouwen te schenken? Een mooi voorbeeld van een Organisatiehandboek was die van Nordstrom. Ik citeer:

‘’Wij zijn blij dat u voor ons werkt. Ons primaire doel is het bieden van uitstekende klantenservice. Stel zowel uw persoonlijke als professionele doelen hoog. Wij hebben veel vertrouwen in uw vermogen om ze te realiseren. Ons bedrijfshandboek is daarom heel eenvoudig. Wij hebben slechts een regel:’’

Gebruik in alle situaties uw gezond verstand. Voel u ten allen tijde vrij om uw manager vragen te stellen.

Tot slot

Het boek laat simpele maar treffende voorbeelden zien vanuit het Amerikaanse Bedrijfsleven. Vanuit vertrouwen worden blijkbaar vaak de beste prestaties behaald. Met uiteindelijk een win-win voor allen. Een credo waar ik zelf voor sta. Vanuit de relatie en vertrouwen, naar win-win.

Maar…. we hebben het natuurlijk niet over blind vertrouwen, maar over slim vertrouwen. Zoals Syncount ook staat voor slimme oplossingen.

drs. Sander Koeleman RA

Partner/Accountant

s.koeleman@syncount.nl