Naar je geld kunnen fluiten?

woensdag 02 aug 2017

Komt het bekend voor… u heeft uw opdracht netjes afgerond of uw producten geleverd maar de betaling blijft uit? Omdat u het druk heeft met uw dagelijkse bedrijfsvoering komt het er niet van om er kort op te zitten. Voor je het weet heb je een hoge debiteurenstand op de balans staan.

Debiteurenbeheer begint met inzicht. Heeft u een geautomatiseerd systeem en komen de openstaande posten er zo uit rollen of moet u op het bankafschrift nagaan of de facturen voldaan zijn? Er zijn tegenwoordig allerlei digitale oplossingen om uw geld te innen. Denk bijvoorbeeld aan een pinapparaat of automatisch incasseren.

Er zijn ook een aantal tips om te zorgen dat u niet zo lang op uw geld hoeft te wachten:

  • Factureer snel en correct: hoe langer de uitstel, des te langer moet u op uw geld wachten;
  • Zorg dat uw factuur overzichtelijk is, waardoor snel zichtbaar is wanneer er betaalt dient te worden en naar welk rekeningnummer;
  • Bel uw klant na of stuur een herinnering/aanmaning;
  • Bekijk de mogelijkheden om uw vordering uit handen te geven als betaling te lang uitblijft.

Door een gestructureerd debiteurenbeheer verbetert u de cashflow!

De reden van een klant om niet te betalen of te laat te betalen hoeft overigens niet alleen te komen door financiële problemen, maar is vaak een gevolg van slordige administratie van uw afnemer. Door na de vervaltermijn een herinnering te versturen kunt u de openstaande facturen verminderen.

Wij kunnen deze zorgen voor u uit handen nemen. Doordat wij alles digitaal verwerken hebben wij snel inzicht en kunnen we ondersteuning bieden in bijvoorbeeld het verzenden van herinneringen.

Wilt u weten wat de mogelijkheden hierin zijn? Neem dan contact met ons op!

Manon van Gent Kruit

Gevorderd assistent accountant dataverwerking

m.kruit@syncount.nl