Grote onderlinge verschillen resultaten detailhandel 2018

Woensdag 5 Juni 2019
Het klimaat was in 2018, net als 2017, gunstig voor de detailhandel. De branche profiteerde onder meer van de groei van de economie en de consumentenbestedingen. De omzet liet dan ook een sterkere toename zien dan een jaar eerder.

De winstgevendheid stond echter behoorlijk onder druk, bijvoorbeeld door de komst van nieuwe marktpartijen met flinterdunne marges. Per saldo bleef de detailhandel achter bij het mkb-gemiddelde, maar de onderlinge verschillen waren groot. Dit komt naar voren uit het nieuwe SRA-rapport ‘Branches in Zicht 2019, de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’.

Winstgroei verder omlaag

Voor de detailhandel als geheel steeg de omzetgroei in 2018 naar bijna 7%, tegenover plusminus 6% een jaar eerder. De winstgroei bedroeg 4,6%. Dit is opnieuw meer dan een halvering ten opzichte van een jaar eerder. In 2017 bedroeg deze nog +10,7%. Het percentage retailondernemers met een lagere winst nam toe tot ruim 48%, ten opzichte van 44,6% in 2017. Dit betekent dat de onderlinge verschillen in de detailhandel wederom zijn toegenomen. Zowel wat betreft omzet als winst blijft de detailhandel achter bij het mkb-cijfer.

Loongroei trekt aan

De personeelskosten liepen in 2018 met 6% op, net als in 2017. De loonkostengroei nam toe, van 4,4% naar 5,7%.  Ook de kosten voor sociale zekerheid vielen hoger uit. De post overige personeelskosten, waaronder de inzet van uitzendkrachten en flexibel personeel valt, daalde van 19,3% naar 5,6%. Het lijkt erop dat het accent in de detailhandel meer op een vast dienstverband is komen te liggen.

Verdere groei eigen vermogen

Het eigen vermogen is met 7,1% in 2018 opnieuw toegenomen, maar niet zo stevig als in de voorgaande jaren. Dit liep op van 10% in 2014 naar 14,5% in 2017. De langlopende schulden namen met 6,5% toe, terwijl deze in 2017 nog met bijna 6% daalden. Ook de kortlopende schulden liepen veel sterker op dan in 2017.

Doe-het-zelf, sport en recreatie blinken uit

Binnen de detailhandel lieten vooral winkels in lectuur, sport, recreatie- en kampeerartikelen goede resultaten zien. Ook de doe-het-zelf-branche behaalde dankzij de ontwikkelingen in de bouw een bovengemiddelde omzet- en winstgroei. Winkels in meubels en verlichting vielen negatief op wat betreft de omzet- én winstontwikkeling. Tot slot realiseerden kledingwinkels wel omzetgroei, maar de winst nam af.

 

Adri Bremmer

 a.bremmer@syncount.nl

 

Ardy Jansen

 a.jansen@syncount.nl